Dit moet je weten over de remschijven van een Opel
Opel maakt zeer degelijke auto’s, maar zelfs degelijke auto’s moeten wel eens gecontroleerd of onderhouden worden. De remschijven van een Opel kunnen namelijk net zo goed slijten als de schijven van elk ander merk. En dan is juist het remsysteem zo ontzettend belangrijk. Benieuwd wat die remschijven eigenlijk doen? Dat ontdek je hier.
De functie van de remschijven
Remschijven hebben een behoorlijk belangrijke functie bij het afremmen van de auto. Ze zijn een onderdeel van het hele remsysteem, maar wel een zeer belangrijk onderdeel. Wanneer je op je rempedaal trapt dan wordt door een systeem van onder andere cilinders, zuigers en vloeistof druk uitgeoefend in de auto. Hierdoor worden de remblokken tegen de remschijf aangedrukt. De auto remt dan af en komt uiteindelijk tot stilstand. Het daadwerkelijke remmen gebeurt dus door die remschijven en remblokken.
Soorten remschijven
Doorgaans maken we onderscheid tussen twee soorten remschijven:
- remschijven van massief materiaal
- remschijven van geventileerd materiaal
De geventileerde versie van de remschijf heeft een bijzonder voordeel. Wanneer er warmte vrijkomt bij het afremmen dan wordt deze warmte uitzonderlijk goed afgevoerd. Vroeger zagen we juist de massieve remschijf meer voorkomen, met name in kleine modellen auto’s. Tegenwoordig worden eigenlijk vrijwel alle nieuwe auto’s gemaakt met geventileerde remschijven. Rijd je nog een oud model? Dan kun je altijd laten controleren welk soort remschijf erin zit.
Remschijven vervangen
Van alle onderdelen in het remsysteem zijn waarschijnlijk de remblokken het makkelijkst zelf te vervangen. Voor de remschijven geldt dat in veel gevallen helaas niet. Je moet meer dan een beetje handig zijn om op de juiste manier de remschijven te vervangen. Daarom kiezen de meeste mensen er nog altijd voor om dit door een garage of dealer te laten doen. Zo weet je zeker dat het goed gebeurt en hoef je niet bang te zijn dat de remmen ermee ophouden.